Si vis pacem para bellum- vill du ha fred rusta för krig

De flesta hemmahjältar har nog suttit framför teven då svt´s nya serie "Krig för Fred" har visats. Min spontanta känsla när jag såg det första avsnittet var att jag blev jäkligt förbannad. Jag blev irriterad över den bild jag fick av soldaterna där vissa liv inte var vatten värt att de inte hade något emot att skjuta någon. Men min ilska försvann rätt snabbt och i stället blev jag konfunderad.

Jag försökte sätta mig in i hur jag hade tänkt om jag var i deras situation, särskilt då de även drabbats av flera dödsfall bland de sina. Min utbildning fick mig att tänka på försvarsmekanismer, gruppsammanhållning, patriotism
och kort och gott överlevnadsinstinkt...

Innerst inne vill jag inte höra någon soldat med ett leende prata om att skjuta eller bomba någon. Men i bland är det knappt så att jag som sitter här hemma vill se talibanerna som människor. Men samtidigt så tror jag inte att någon föds elak...

Avsnitt två tyckte jag bättre om och jag tyckte att det var en bra kontrast att visa de efter varandra. Jag hoppas att serien allt som allt kommer öka förståelsen för våra soldater, för de anhöriga och för de oskyldiga i Afghanistan...
Mm jag har haft mycket tankar om detta sedan jag såg avsnittet i går... men jag har inte hunnit samla dem och jag vet inte riktigt än vad jag tycker om serien.  Vad borde jag tycka?

Jag vet i alla fall att jag är fortsatt stolt över våra soldater, jag tror på att de gör en insats.
Därför vill jag även passa på att föra vidare ett meddelande till er anhöriga med barn;

Kära Bortahjältar!
Vi anhöriga är så väldigt stolta över er och ert arbete nere i Afghanistan. Men det finns några viktiga små hjältar till, alla barn som kommer ha spenderat nästan 9 månader utan sin mamma eller pappa. Vi tycker att även dom förtjänar en egen medalj ♥
FM hinner inte ordna medaljer till 3:e juni därför har vi beslutat oss för att själva ordna medaljer med texten "HEMMAHJÄLTE FS20".
Men långt ifrån alla föräldrar är med här på facebook, och även dessa barn förtjänar ju en medalj. Därför hade vi varit tacksamma om ni kunde sprida detta till era kollegor som har barn, och är intresserad av detta. När ni gjort detta får ni gärna sammanställa en lista med namn/mailadresser och antal barn/medaljer. Alternativt lämna mailadressen och låta dom beställa själva :-)
Kostnad för medaljerna är 25:-/medalj. Vår förhoppning är att medaljerna kommer delas ut efter den officiella medaljceremonin av Mikael Nilsson eller någon annan med anknytning till Fs20.
Men kan man inte närvara där kommer medaljen att skickas hem.
För beställning och mer information, maila mig;
[email protected] eller via mailen på facebook.
Vi vill ha in beställningarna SENAST Söndagen den 8 maj!!
Efter det kommer det ett mail med bekräftelse av beställning och betalningsinfo.

Har ni barn, skicka då ett mejl till addressen i meddelandet om ni inte hört någon om detta från er soldat!

Kommentarer
Postat av: L

Tack för att du la ut infon om medaljerna till barn, hade missat det annars då jag inte har Facebook.

Håller för övrigt med dig om Krig för fred. Första programmet var helkonstigt och det var ingen sympatisk eller typisk kille de hade valt att följa då. Andra var lite bättre även om det kändes lite tragiskt, får väl se hur det utvecklar sig.

2011-04-23 @ 21:58:44
Postat av: Löjtnantessan

Varsågod! Vi får alla hjälpas åt att sprida informationen. Jag tycker att medaljen är ett jätte bra initiativ att visa de små hur duktiga de har varit, som har orkat med på ett eller annat sätt.

Sköt om er!

2011-04-24 @ 18:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0